Apple lancerer streamingtjenesten Apple Music: Musik, video, billeder og mere

0
Apple Music

Mandag aften dansk tid præsenterede Apple virksomhedens nyeste satsning på streamingområdet, Apple Music. Tjenesten kombinerer den almindelige musikstreamingtjeneste med sociale netværksfunktioner.

“Apple Music vil ændre måden, du oplever musik på for altid,” sagde Apple-direktør Tim Cook ved præsentationen af tjenesten, der foregik under Apples udviklerkonference, WWDC.

Musiktjenesten blander iTunes-kundernes privatejede musikbibliotek med det kæmpemæssige bagkatalog af musik, som Apple råder over. Brugere kan lytte til deres egne, deres venners eller professionelt kuraterede spillelister – præcis som mange kender det fra musikstreamingtjenester som Spotify.

Apple Music er dog mere sofistikeret end som så. Bag ved tjenesten Apple Music ligger Apples svimlende køb af Beats for hele 20 milliarder kroner. Beløbet gik ikke kun til de ikoniske høretelefoner, men også til musiktjenesten Beats, der er mindre kendt herhjemme. Beats-tjenestens musikkuratering byggede på algoritmer såvel som kvalitative parametre som håndplukkede numre af musikeksperter.

Ifølge Apple lanceres Apple Music d. 30. juni på iOS og OS X i mere end 100 lande, men det er uvist, om der i alle 100 lande er tale om den fulde udgave af tjenesten eller blot den sociale netværksdel. Til efteråret gøres tjenesten også tilgængelig på Windows og Android. De første tre måneders abonnement er gratis.

Den amerikanske pris lyder på $10 svarende til omkring 65 kroner. Ifølge Apples normale vekselkurs i iTunes Store er $10 dog svarende til 79 kroner i Danmark. Familier kan købe et særligt abonnement til $15, omkring 100 kroner (119 kroner i Apples vekselkurs), der giver op til seks familiemedlemmer adgang til tjenesten.

Et socialt musiknetværk

Apple flagede også for nogle af Apple Musics andre funktioner. En del af streamingtjenesten er dedikeret til sociale netværksfunktioner, hvor kunstnere kan dele musik, videoer og fotos med deres fans. Dermed kombinerer Apple funktionerne fra sociale netværk som Facebook, Twitter, Tumblr, YouTube, Vine og Instagram.

Det er ikke første gang, Apple forsøger sig med et socialt netværk til musikere. I 2010 lancerede virksomheden iTunes Ping, der i høj grad mindede om en kombination af Facebook og Twitter. Efter blot to år lukkede Apple tjenesten, efter de måtte indse at det sociale netværk ikke var populært.

Apple lancerede også radiostationen Beats 1, en radiostation, der kører i døgndrift med berømte DJ’s fra Los Angeles, New York og London. Ifølge Apple er det den første verdensomspændende 24-timers live-radiostation, der er tilgængelig i over 100 lande. Mon ikke den præcise definition er nøje udvalgt af Apple, så det ikke karambolerer med nogle af de 100.000 radiostationer, der eksempelvis er tilgængelig verden over via tjenester som TuneIn.

Annonce