YouTube Gaming: Nu går Google i kamp mod Twitch

0
YouTube Gaming
YouTube Gaming

YouTube Gaming skal tage kampen op mod den Amazon-ejede spilstreamingtjeneste Twitch. Her til sommer lanceres tjenesten i USA og Storbritannien.

Twitch.tv har længe været den største spilstreamingtjeneste på markedet. Her kan man se alt fra professionelle videospilturneringer til såkaldte let’s play-videoer med helt almindelige brugere. I september 2014 blev Twitch opkøbt af internetgiganten Amazon for 6,4 milliarder kroner, og nu vil Google have en bid af kagen.

Med YouTube Gaming sætter Google nu officielt sejlene ind for at konkurrere på det lukrative spilstreamingmarked. Tjenesten lanceres som app og hjemmeside til sommer i USA og Storbritannien. Der vil både være live streams og on-demand indhold.

Mange spilstreamere publicerer i forvejen videoer på YouTube – enten optaget fra livestreaming på Twitch eller via YouTubes live-funktion. Med YouTube Gaming adskiller Google dog indholdet fra det almindelige indhold på videotjenesten. Som YouTube selv beskriver det i annonceringen af YouTube Gaming, så vil man som gaming-interesseret se indhold fra Call of Duty, når man indtaster ordet call, og ikke Call Me Maybe.

Tjenesten kommer til at understøtte 60 fps, der giver en mere glidende videoafspilning på enheder, der understøtter det. Man kan også, som man med den nuværende live-funktion, nemt konvertere en live-udsendelse til en on-demand video. Modsat den nuværende løsning kan man undgå at skulle oprette et live-event på forhånd, og i stedet gå direkte i gang med at streame.

Da YouTube annoncerede deres nye satsning, var der spilreferencer og lidt venligt dril fra Twitch, der formentlig hentydede til, at Googles sociale netværk, Google+, ikke ligefrem er det mest populære sociale netværk.

Annonce